Sunday 21 October 2012

Pabila anak kecil berpidato.


Subhanallah. Maha suci Allah yang maha menciptakan langit dan bumi. Hari ini tertonton siri Adik-adikku musim kedua di TV1. Petah sungguh anak-anak kecil itu berpidato. Yang sempat saya tengok Zaki n Jannati. Pidato yang releks tapi amat menyentuh jiwa oleh adik Jannati bertajuk Di Bawah Satu Naungan.. Best.

Apa yang ingin saya ketengahkan disini adalah program ini sudah dijalankan di Indonesia sejak lama dahulu. Namun baru kini Malaysia memulakan langkah sedemikian. saya lupa apa nama program tu Sejarah telah membuktikan, Indonesia terlebih dahulu menerima Islam, malah terlalu ramai ulama-ulama dari seberang yang lebih tinggi ilmu agamanya.

Mahupun begitu, dunia sudah berubah. Biarpun Indonesia dikenali Serambi Mekah, namun demikian, panggilan itu kian terhakis. Tapi tak semua. Sebagai contoh : sekolah-sekolah elit di Indonesia kebanyakan : uniform bagi perempuan hanya skirt dan lengan pendek. Seringkali kita lihat dalam filem2 indon. Malah cerita indon juga banyak yang berkisarkan Islam, tapi pelakonnya masih berskirt & tak pakai tudung. (cerita yg masih ditayangkan sekarang ). Wataknya cukup solat & mengagungkan Quran, tetapi : itulah (pakainnya masyaALLAH)

Tak tahu apa nak jadi. Malaysia pon sama jer. Berlakon citer agama tapi kat luar..... ish3 Berbeza lakonannya dengan diri sebenar.

No comments:

Post a Comment