Monday 17 January 2011

Tips perjalanan harian seorang pelajar universiti !


1. Pandang ke cermin dan senyumlah ! kerana efficiency untuk anda mendapat semua ilmu yang anda pelajari pada hari itu bergantung kepada mood anda !

2. Mulakan langkah keluar daripada bilik dengan bacaan basmalah. ( 'Bismillahir rahmanir rahim' ).
Puja dan pujilah Allah dan niatlah "Aku pergi ke kelas/kuliah hari ini untuk belajar kerana Allah Taala."
3. Ambillah sarapan kerana siapa yang tidak bersarapan maka : kelembapan otak beliau adalah seperti orang tua.

4. Apabila penat berjalan dan menaiki tangga : gerakkan ibu jari kaki anda : ke atas, bawah, kiri, kanan,pusing2 ker... : serupa macam bius la... (menahan rasa penat tersebut)

5. Kalau ngantuk dalam kuliah/kelas,
cubalah pejamkan mata anda sekejap... gerakkan bola mata anda ke atas, kebawah, ke kiri dan ke kanan. Kemudian gerakkan bola mata anda mengikut arah jam. Senaman ini juga bleh menajamkan mata anda !

6. Focus ! kajian menunjukkan pelajar2 yang berjaya di Malaysia : fokus semasa guru/lecturer mengajar. (Dalam hadis juga ada mengatakan. " apabila kamu mahu mempelajari sesuatu ilmu, belajarlah daripada seorang guru : bukan sebuah buku :) "

7. Last tips ! ini memerlukan sedikit effort dari anda : Hadis nabi (Peace be upon him) : Apabila puteri Rasulullah menemui baginda untuk mecari khidmat khadam bagi membantu tugas hariannya di rumah, baginda membalas :
"Apabila kamu berdua berbaring untuk tidur, bertasbihlah (subhanallah) 33 kali, bertahmid  (Alhamdulillah) 33 kali dan bertakbir (Allahuakbar) 33 kali. Ia adalah lebih baik untuk kamu berdua daripada seorang khadam."

Ini sahaja saya dapat berkongsi sedikit ilmu yang saya amalkan. Sekian, selamat mencuba !!!

1 comment:

  1. epik, suh nuzul baca ni. haha
    and also, pegi kelas awal. esp UI. ok UI dah lepas, next sem, BTQ. ok? haha

    ReplyDelete